Κυριακή 13 Ιανουαρίου 2019

ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΑΠΟΧΙΟΝΙΣΜΟ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ ΤΟ ΠΛΑΝΟ


Περπατώντας στην Σιάτιστα και την ιστορία! Τις ημέρες αυτές είναι δύσκολο να περπατήσεις στους δρόμους της Σιάτιστας. Μεγάλη ποσότητα χιονιού την κάλυψε και ο παγετός εμφανίζεται στο μεγαλύτερο μέρος της ημέρας. Το μέγεθος του προβλήματος εύκολα ποσοτικοποιήται και από το πόσες μέρες είναι κλειστά τα σχολεία. Παραπάνω από δέκα μέρες. Αναστάτωση στον προγραμματισμό κάθε οικογένειας. Αναστάτωση στην ζωή της πόλης.


Το Βόιο δεν αντιμετωπίζει βαρείς χειμώνες μια φορά στα εκατό χρόνια. Τι θα μπορούσε να γίνει;
Ας δούμε κάποια βασικά μέτρα.

Ο λεπτομερής χάρτης του οικισμού της Σιάτιστας όπου είναι αποτυπωμένα σχεδόν τα πάντα υπάρχει στο αρχείο του δήμου. Και σε ηλεκτρονική μορφή.

Οπότε μπορούμε να βρούμε ποιο είναι το ελάχιστο πλάτος κάθε δρόμου. Οι δρόμοι μπορούν να διαχωριστούν σε ομάδες με κριτήριο το εύρος του πλάτους τους. Θα γνωρίζουμε σε ποιους δρόμους μπορούν να έχουν πρόσβαση τα διαθέσιμα εκχιονιστικά μηχανήματα. Κάθε δρόμος θα χρωματιστεί με ένα χρώμα και με ένα πάχος. Το χρώμα αντιστοιχεί στην ομάδα που ανήκει το πλάτος του. Το πάχος αντιστοιχεί στην σημαντικότητα στο οδικό δίκτυο που έχει ο δρόμος.

Ο δήμος αν δε το έχει ήδη θα πρέπει να αποκτήσει τον πίνακα με τα μηχανήματα των ελεύθερων επαγγελματιών που μπορούν να συμμετέχουν στον αποχιονισμό. Με τα τεχνικά τους χαρακτηριστικά.

Πριν έρθει η κακοκαιρία δεν είναι χάσιμο χρόνο αν θα ενημερωθεί ο χειριστής του κάθε μηχανήματος που θα κινηθεί. Ο καθένας θα κινείται βάση οδηγιών και θα αποφεύγονται γκρίνιες για παρεμβάσεις στην διαδικασία αποχιονισμού. Οδηγίες που θα λένε το που και του πόσο συχνά. Το που το καθορίζει το πλάτος. Το πόσο συχνά, η σημαντικότητα. Όλα είναι στο χάρτη.

Στον κεντρικό δρόμο το χιόνι αφήνεται στην θέση που έχει οδηγηθεί από το μηχάνημα εκχιονισμού. Τα χιόνια τουλάχιστον στον κεντρικό δρόμο μπορούν να συγκεντρωθούν με φορτηγά και να εκφορτωθούν εκτός πόλης. Οι θέσεις στάθμευσης απελευθερώνεται, όλο το πλάτος του δρόμου είναι διαθέσιμο, πιο γρήγορα θα ησυχάσουμε από τον παγετό.

Να μην ξεχάσω! Στο χάρτη έχουμε και τις θέσεις των φρεατίων από τις οποίες αποχετεύονται τα όμβρια ύδατα. Τα φρεάτια αυτά είναι φραγμένα με πάγο. Άρα πρέπει να εξετάσουμε με την σειρά ένα – ένα τα φρεάτια. Τα νερά από τα λιωμένα χιόνια πρέπει να μην εμποδίζονται να φτάσουν στο δίκτυο των όμβριων γιατί αλλιώς παραμένουν στο οδόστρωμα και παγώνουν.

Σε όλα αυτά θα μπορούσαν να προστεθούν και οδηγίες στους υπεύθυνους των σχολικών μονάδων. Λίγες ώρες θέρμανσης του κτιρίου όταν το σχολείο είναι κλειστό θα συμβάλει στο να απαιτηθεί λιγότερος χρόνος για να είναι λειτουργικό όταν αρχίσουν τα μαθήματα.

Ας ξεκαθαρίσουμε κάτι. Όσο καλός και αν είναι ο σχεδιασμός δεν μπορεί να απαλείψει τις επιπτώσεις μιας έντονης κακοκαιρίας. Μπορεί όμως να τις κάνει ηπιότερες.

Λάζαρος Γ. Κώτσικας
Πολιτικός Μηχανικός, PhD


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου