Η ιστορία του ανθρώπου έδειξε ότι η πολιτισμική πρόοδος
είναι ένα έργο μιας διάδρασης μεταξύ των πολιτισμών και των θρησκειών.
Υποχρεώσεις των κοινωνιών είναι να δημιουργούν τις συνθήκες ώστε όλα τα μέλη
τους να μπορούν ανεξάρτητα από θρησκεία, φυλετικές διαφορές και ιδεολογία να
κοινωνούν και να δημιουργούν.
Το Ισλάμ και οι μουσουλμάνοι είναι ένας σημαντικός
παράγοντας του δυτικού σύγχρονου πολιτισμού. Το Ισλάμ είναι θρησκεία, αλλά
είναι και πολιτισμός, κουλτούρα και στάση ζωής. Έτσι έγινε αντικείμενο των
μεταπτυχιακών ενδιαφερόντων μου, γιατί η δυτική κοινωνία αλλά και η ελληνική,
έχουν μάλλον εσφαλμένη ή ελλιπή ενημέρωση με ό,τι αυτή η θρησκεία
αντιπροσωπεύει.
Αποτέλεσμα αυτής της μειωμένης γνώσης και κατανόησης της
ιστορίας, των πιστών της και των πρακτικών που τους επιβάλλει, είναι οι
εσφαλμένες αντιλήψεις και η καχυποψία. Μια καχυποψία για τις προθέσεις των
μουσουλμάνων πιστών που έχει επιφέρει την προκατάληψη εναντίων τους και τα
φαινόμενα Ισλαμοφοβίας. Σκοπός της μεταπτυχιακής της διατριβής (από την οποία προέκυψε αυτό το βιβλίο) ήταν η
προσέγγιση αυτού του φαινομένου της Ισλαμοφοβίας, η εξάπλωση των φαινομένων
της, η αναγνώριση τους και η αντιμετώπισή τους στην Εκπαίδευση. Οι στόχοι
άλλωστε μέσα από τα σχολικά προγράμματα είναι ανάγκη να κατευθύνονται σε μια
εκπαίδευση χωρίς διακρίσεις ως προς τον πολιτισμό, την εθνικότητα, τη γλώσσα
και τη θρησκεία. Για την επιτυχία μιας τέτοιας εκπαίδευσης απαιτείται οι
κοινωνίες αλλά κυρίως οι εκπαιδευτικοί να είναι κατάλληλα ενημερωμένοι και
εκπαιδευμένοι, γιατί αποτελούν έναν από τους κυριότερους παράγοντες της
εκπαίδευσης και της δημιουργίας στάσεων και συμπεριφορών αμοιβαίου σεβασμού και
αλληλοκατανόησης. Να επισημάνουμε πως θύματα των ισλαμοφοβικών φαινομένων δεν
είναι μόνο οι δυτικοί πολίτες αλλά και οι μουσουλμάνοι πολίτες, κάτοικοι τόσο
των δυτικών κοινωνιών, όσο και κάτοικοι των μουσουλμανικών κρατών.
Στο πρώτο κεφάλαιο της εργασίας αναλύθηκαν σύντομα, στοιχεία
της ιστορίας και της θεολογίας της θρησκείας του Ισλάμ, αντιλήψεις και πρακτικές
λατρείας, καθώς επίδρασαν στην εμφάνιση φαινομένων θρησκευτικού φανατισμού
στους πιστούς της. Αυτός ο φανατισμός στην προσήλωση των επιταγών του Κορανίου,
δικαιολόγησε με τη σειρά του φονταμενταλιστικές καταστάσεις και επινοήσεις
νομομαθών για πρακτικές και μεθόδους παλινόρθωσης του ιστορικού μεγαλείου.
Σημαντικό μέρος της εργασίας ασχολήθηκε με το θέμα των θεοκρατικών αντιλήψεων
των πιστών μέσα από το πρίσμα των πολιτικών επιδιώξεων του Ισλάμ, με
επιστέγασμα την αμφιλεγόμενη σχέση των άλλων θρησκειών με το Ισλάμ, που επέφερε
η αλληλεπίδραση με την ισλαμική έννοια του ιερού πολέμου, τζιχάντ. Βέβαια, ο
ιερός πόλεμος δεν μεταφράζεται από όλους τους μουσουλμάνους ως πολεμική σύρραξη
ή τρομοκρατικές ενέργειες, αλλά και ως πόλεμος κατά των παθών. Το Ισλάμ για
τους περισσότερους εκφράζει τις πνευματικές τους αναζητήσεις και ζουν με
σύγχρονες αντιλήψεις και μοιράζονται μαζί μας τις ίδιες κοινωνικές ανησυχίες,
τις ίδιες θρησκευτικές αγωνίες και τα ίδια όνειρα.
Στη συνέχεια, στο δεύτερο κεφάλαιο παρουσιάσαμε την
επιφυλακτικότητα του δυτικού κόσμου έναντι των μουσουλμάνων και τη δημιουργία
ενός κλίματος αυξανόμενης προκατάληψης και Ισλαμοφοβίας. Ιδιαιτερότητες λοιπόν,
που χαρακτηρίζουν το Ισλάμ και επιφέρουν φαινόμενα Ισλαμοφοβίας, μπορούμε να
πούμε πως είναι ακόμη η μη αποδοχή των αξιών και δημοκρατικών θεσμών της Δύσης
με την ταυτόχρονη αναγνώριση του «θεϊκού νόμου», της Σαρίας.
Στο τελευταίο κεφάλαιο έγινε μια προσπάθεια να αναδείξουμε
πως το εκπαιδευτικό σύστημα πρέπει να έχει ως στόχο και όραμα την συσχέτιση του
με παράγοντες που άπτονται τόσο της γνώσης όσο και της μετάδοσης στάσεων και
συμπεριφορών, που θα κάνουν πράξη το λόγο της αγάπης, για έναν κόσμο
αλληλοκατανόησης, αποδοχής του άλλου και αλληλοσεβασμού. Ο ρόλος της
εκπαίδευσης και της Παιδείας γενικά, είναι πολύ σημαντικός για να κατανοήσουμε
την αξία κάθε θρησκείας και κάθε πολιτισμού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου