O Φίλιππος Ζυγούρης στα «Ιστορικά Σημειώματα» μαρτυρά για μια τοιχογραφία στον Προφήτη Ηλία, που στην εποχή του δεν διακρινόταν.
Όπως προκύπτει από την φωτογραφία της Καλλιόπης Μπόντα, και την οποία ευχαριστώ για την παραχώρηση του ψηφιακού αντίγραφου της, η τοιχογραφία δεν χάθηκε αλλά μάλιστα έγιναν οι απαραίτητες εργασίες συντήρησης της.
Η παράσταση που δεν έχει γίνει κατορθωτό να αποκατασταθεί πλήρως, απεικονίζει στο τμήμα που αποτυπώνει η φωτογραφία, τέσσερις καθήμενες ανθρώπινες μορφές. Όλοι με βασιλική ενδυμασία, μάλλον της εποχής του Βυζαντίου.
Ο ηγεμόνας της Βαβυλωνιακής Αυτοκρατορίας και πορθητής των Ιεροσολύμων Ναβουχοδονόσωρ βρίσκεται μάλλον πρώτος από αριστερά. Ο Μέγας Αλέξανδρος είναι τέρμα δεξιά. Θα ρισκάρω με βάση την επιγραφή που υπάρχει στην δεύτερη από αριστερά μορφή να πω, πως είναι ο Πώρος. Ο πανύψηλος Πώρος ήταν ηγεμόνας ενός ινδικού κρατιδίου. Αντιπαρατέθηκε με τον Μέγα Αλέξανδρο στον ποταμό Υδάσπη το 326 πΧ έχοντας μαζί του 200 πολεμικούς ελέφαντες.
Εύλογα γεννιούνται τα ερωτήματα; Ποιες είναι οι άλλες μορφές της τοιχογραφίας; Γιατί επιλέχθηκαν αυτές; Βρίσκονται στην Κόλαση όπως περιγράφει ο Φίλιππος Ζυγούρης; Αν ναι γιατί;
Ποιο είναι το νόημα αυτής της παράστασης; Μήπως έχει να κάνει κάτι με την Δευτέρα Παρουσία; Έχει δει ο ζωγράφος την αναπαράσταση αυτή και κάπου αλλού;
Προφανώς και αυτό είναι αντικείμενο ανθρώπων που εξειδικεύονται στο αντικείμενο της Αγιογραφίας και της Λαϊκής Ζωγραφικής. Έχει πολλά να μας αποκαλύψει ο εσωτερικός διάκοσμος των αρχοντικών και των εκκλησιών της Σιάτιστας.
Είναι μεγάλο το βάρος της υποχρέωσης για την προστασία και την ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Πως μπορεί εύκολα να πάει κάποιος και να ξεναγηθεί στον Προφήτη Ηλία, στον Άγιο Γεώργιο, στον Άγιο Μηνά και στον Άγιο Ιωάννη; Να μάθει πως συνδέονται αυτά τα μνημεία με τους πραματευτάδες, με τον επίσκοπό Ζωσιμά, με ιστορικά γεγονότα και μορφές της Σιάτιστας;
Ποια προετοιμασία θα πρέπει να γίνει στον ξεναγό που θα αναλάβει αυτό το ρόλο, ώστε να καταλάβει ο επισκέπτης μας, τι διαφορετικό είχε η περιοχή μας πριν διακόσια και πλέον χρόνια; Δεν πρέπει να αντιμετωπίζουμε τον επισκέπτη ως κάποιον που θα δει απλά κάποια καλοδιατηρημένα αρχοντικά, έναν ακόμα παραδοσιακό οικισμό. Αλλά ως κάποιον που πρέπει να ενθουσιαστεί με το αφήγημα της περιοχής μας, και να νιώσει ότι εδώ βλέπει κάτι το διαφορετικό.
Αλλά αυτό είναι κάτι που θα οργανωθεί αφού πρώτα αντιληφθούμε πως έχουν αλλάξει πολλά στον τουρισμό. Μιλάμε πλέον για τουριστική βιομηχανία και τουριστικό μάνατζμεντ. Και η οργάνωση αυτή θα πρέπει να γίνει σε πολλούς τομείς.
Όπως προκύπτει από την φωτογραφία της Καλλιόπης Μπόντα, και την οποία ευχαριστώ για την παραχώρηση του ψηφιακού αντίγραφου της, η τοιχογραφία δεν χάθηκε αλλά μάλιστα έγιναν οι απαραίτητες εργασίες συντήρησης της.
Η παράσταση που δεν έχει γίνει κατορθωτό να αποκατασταθεί πλήρως, απεικονίζει στο τμήμα που αποτυπώνει η φωτογραφία, τέσσερις καθήμενες ανθρώπινες μορφές. Όλοι με βασιλική ενδυμασία, μάλλον της εποχής του Βυζαντίου.
Ο ηγεμόνας της Βαβυλωνιακής Αυτοκρατορίας και πορθητής των Ιεροσολύμων Ναβουχοδονόσωρ βρίσκεται μάλλον πρώτος από αριστερά. Ο Μέγας Αλέξανδρος είναι τέρμα δεξιά. Θα ρισκάρω με βάση την επιγραφή που υπάρχει στην δεύτερη από αριστερά μορφή να πω, πως είναι ο Πώρος. Ο πανύψηλος Πώρος ήταν ηγεμόνας ενός ινδικού κρατιδίου. Αντιπαρατέθηκε με τον Μέγα Αλέξανδρο στον ποταμό Υδάσπη το 326 πΧ έχοντας μαζί του 200 πολεμικούς ελέφαντες.
Εύλογα γεννιούνται τα ερωτήματα; Ποιες είναι οι άλλες μορφές της τοιχογραφίας; Γιατί επιλέχθηκαν αυτές; Βρίσκονται στην Κόλαση όπως περιγράφει ο Φίλιππος Ζυγούρης; Αν ναι γιατί;
Ποιο είναι το νόημα αυτής της παράστασης; Μήπως έχει να κάνει κάτι με την Δευτέρα Παρουσία; Έχει δει ο ζωγράφος την αναπαράσταση αυτή και κάπου αλλού;
Προφανώς και αυτό είναι αντικείμενο ανθρώπων που εξειδικεύονται στο αντικείμενο της Αγιογραφίας και της Λαϊκής Ζωγραφικής. Έχει πολλά να μας αποκαλύψει ο εσωτερικός διάκοσμος των αρχοντικών και των εκκλησιών της Σιάτιστας.
Είναι μεγάλο το βάρος της υποχρέωσης για την προστασία και την ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Πως μπορεί εύκολα να πάει κάποιος και να ξεναγηθεί στον Προφήτη Ηλία, στον Άγιο Γεώργιο, στον Άγιο Μηνά και στον Άγιο Ιωάννη; Να μάθει πως συνδέονται αυτά τα μνημεία με τους πραματευτάδες, με τον επίσκοπό Ζωσιμά, με ιστορικά γεγονότα και μορφές της Σιάτιστας;
Ποια προετοιμασία θα πρέπει να γίνει στον ξεναγό που θα αναλάβει αυτό το ρόλο, ώστε να καταλάβει ο επισκέπτης μας, τι διαφορετικό είχε η περιοχή μας πριν διακόσια και πλέον χρόνια; Δεν πρέπει να αντιμετωπίζουμε τον επισκέπτη ως κάποιον που θα δει απλά κάποια καλοδιατηρημένα αρχοντικά, έναν ακόμα παραδοσιακό οικισμό. Αλλά ως κάποιον που πρέπει να ενθουσιαστεί με το αφήγημα της περιοχής μας, και να νιώσει ότι εδώ βλέπει κάτι το διαφορετικό.
Αλλά αυτό είναι κάτι που θα οργανωθεί αφού πρώτα αντιληφθούμε πως έχουν αλλάξει πολλά στον τουρισμό. Μιλάμε πλέον για τουριστική βιομηχανία και τουριστικό μάνατζμεντ. Και η οργάνωση αυτή θα πρέπει να γίνει σε πολλούς τομείς.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου