Τμήμα της εθνικής
πολιτιστικής μας κληρονομιάς είναι το "ΑΞΙΟΝ ΕΣΤΙ". Πρόκειται για ένα λαϊκό ορατόριο σε τρία μέρη για λαϊκό τραγουδιστή, ψάλτη (βαρύτονο), αναγνώστη (ηθοποιό), λαϊκά όργανα, συμφωνική ορχήστρα και μικτή χορωδία
Όπως εξομολογήθηκε
ο δημιουργός του Οδυσσέας Ελύτης το έγραψε συγκλονισμένος για δεύτερη φορά από
τα πάθη του ελληνικού λαού.
Η Ελλάδα αμέσως
μετά την Κατοχή θα πληγεί από τον Εμφύλιο πόλεμο. Την ώρα που όλοι επουλώνουν τις
πληγές από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, οι Έλληνες ανοίγουν μεγαλύτερες πληγές
που δυστυχώς δεν έχουν κλείσει ακόμα μέχρι και σήμερα. Το 1948 ο ποιητής
βρίσκεται στην Ευρώπη.
"Η παραμονή
μου στην Ευρώπη με έκανε να βλέπω πιο καθαρά το δράμα του τόπου μας. Εκεί
αναπηδούσε πιο ανάγλυφο το άδικο που κατάτρεχε τον ποιητή. Σιγά-σιγά αυτά τα
δύο ταυτίστηκαν μέσα μου. Το επαναλαμβάνω, μπορεί να φαίνεται παράξενο, αλλά
έβλεπα καθαρά ότι η μοίρα της Ελλάδας ανάμεσα στα άλλα έθνη ήταν ότι και η
μοίρα του ποιητή ανάμεσα στους άλλους ανθρώπους – και βέβαια εννοώ τους
ανθρώπους του χρήματος και της εξουσίας. Αυτό ήταν ο πρώτος σπινθήρας, ήταν το
πρώτο εύρημα. Και η ανάγκη που ένιωθα για μια δέηση, μου ‘δωσε ένα δεύτερο
εύρημα. Να δώσω, δηλαδή, σ’ αυτή τη διαμαρτυρία μου για το άδικο τη μορφή μιας
εκκλησιαστικής λειτουργίας. Κι έτσι γεννήθηκε το «Άξιον Εστί»."
Το έργο
μελοποιήθηκε από τον Μίκη Θεοδωράκη. Στην αρχική εκτέλεση του έργου συμμετείχαν, ο Γρηγόρης Μπιθικώτσης για την ερμηνεία των τραγουδιών, ο Μάνος Κατράκης για
την απαγγελία των θεατρικών και ο Θεόδωρος Δημητρίεφ ως βαρύτονος.
Το 1977, στο Λυκαβηττό, τον Θεόδωρο Δημητρίεφ τον αντικαθιστά ο Ανδρέας Κουλουμπής.
Είναι συγκλονιστική
η συμμετοχή του κοινού στην εκτέλεση όλων των ενοτήτων του έργου. Ο Μίκης
Θεοδωράκης για να τους ευχαριστήσει όλα τα τραγούδια στο τέλος για δεύτερη
φορά. Συμμετέχουν όλοι όρθιοι χτυπώντας ρυθμικά παλαμάκια.
Απόλυτη σιγή όταν
απαγγέλει ο Μάνος Κατράκης που δεν είναι λίγες φορές που λυγίζει από την
συγκίνηση.
Είναι σαγηνευτικός όταν αποδίδει ο Ανδρέας Κουλουμπής το ποίημα "ΝΑΟΙ ΣΤΟ ΣΧΗΜΑ ΤΟΥ ΟΥΡΑΝΟΥ".
Κλείνοντας κάπως απαισιόδοξα,
θα αναφέρω ένα σχόλιο που έγραψε κάποιος στο video.
Τότε υπήρχαν, ο
Ελύτης, ο Θεοδωράκης, ο Κατράκης, ο Μπιθικώτσης. Τώρα, ο …
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου