Κυριακή 11 Ιουνίου 2017

Η Θάλεια Φλωρά - Καραβία και ο ρόλος του μύθου στην προβολή της Σιάτιστας

Αυτοπροσωπογραφία της ζωγράφου
Για την Θάλεια Φλωρά - Καραβία έχω αναφερθεί αποσπασματικά μέσω των αναρτήσεων που περιλαμβάνουν φωτογραφίες πινάκων και σχεδίων της. Σχετικά με αυτή έχει γράψει και ο λαογράφος Γεώργιος Μπόντας στο βιβλίο του με τίτλο "Θάλεια Φλωρά-Καραβία η σιατιστινή ελληνίδα ζωγράφος. ΜΗΣ (1987)". Θα πρέπει να ομολογήσω ότι πριν από κάποιο διάστημα αγνοούσα εντελώς το πρόσωπο Θάλεια Φλωρά - Καραβία. Από την πρώτη έρευνα που έκανα ανακάλυψα την πορεία της ζωής της, το έργο της, την φήμη της και την καταγωγή της. Είδα πίνακες και σχέδια της και ανίχνευσα κάποια χαρακτηριστικά της τεχνοτροπίας της.

Η έρευνα πάνω σε οποιοδήποτε θέμα την τελευταία 20ετία απέκτησε ένα νέο εργαλείο. Το διαδίκτυο. Αξιοποιώντας το είχα την δυνατότητα να δω ένα μεγαλύτερο κομμάτι του έργου της και να αντιληφθώ ότι το μέγεθος της φήμης είναι μεγαλύτερο από αυτό που είχα προεκτιμήσει. Η έρευνα "έφερε στο φως" το φιλμ "Νόστος" της Σαντρίν Ντουμά, που διερευνά όπως λέει και στην περιγραφή του "τους μυστικούς οικογενειακούς δεσμούς που την ενώνουν με την χώρα μας, μέσα από την ιστορία της Σιατιστινής ζωγράφου". Η σκηνοθέτης είναι απόγονος της ζωγράφου και το ντοκιμαντέρ ταξιδεύει στους σταθμούς της ζωής της ζωγράφου.

Το φιλμ προβλήθηκε στο 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης το 2016.
http://tvxs.gr/news/sinema/nostos-tis-santrin-ntoyma-gia-tin-thaleia-flora-karabia
Το φιλμ προβλήθηκε και από το Γαλλικό Ινστιτούτο Αθηνών το Μάιο του 2016.
http://www.culturenow.gr/to-ntokimanter-nostos-apo-to-cinedoc-sto-galliko-institoyto-athhnwn/

ΤΟ ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟ ΣΠΟΤ ΤΟΥ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ

Από όλα τα παραπάνω μου δημιουργείται μια απορία.

Έχουμε αξιοποιήσει ως Σιάτιστα, η πόλη που γεννήθηκε η Θάλεια Φλωρά - Καραβία, την φήμη της πιο γνωστής ελληνίδας ζωγράφου όσο πρέπει; Αν όχι γιατί; Μπορούμε να φανταστούμε από τα παραπάνω διοργανώνοντας εκδηλώσεις με κεντρικό πρόσωπο την Θάλεια Φλωρά - Καραβία πόσοι φορείς, πόσοι σύλλογοι μπορούν να εμπλακούν συμβάλλοντας στην προβολή της Σιάτιστας.

Αλλά ας το επεκτείνουμε και παραπέρα.

  • Ο Μιχαήλ Παπαγεωργίου έγραψε το πρώτο Ελληνικό Αλφάβητο.
  • Οι Μαρκίδες Πούλιου έγραψαν και τύπωσαν την πρώτη ελληνική εφημερίδα.
  • Ο Γεώργιος Ζαβίρας στο βιβλίο του "Νέα Ελλάς ή Ελληνικόν Θέατρο" πρώτος κατέγραψε το ιστορικό των ελλήνων λογίων και έκανε την κριτική του έργου τους από την περίοδο της Άλωσης μέχρι την εποχή του.
  • Ο Γεώργιος Παπάζωλης το 1770 υποκίνησε την πρώτη μεγάλη εξέγερση των Ελλήνων κατά των Τούρκων. Η ατυχής έκβαση της επανάστασης, για την οποία δεν ήταν υπεύθυνος, δεν θα πρέπει να μας αφήνει να παραγνωρίζουμε τον ιστορικό του αποτύπωμα.
  • Ο Θεοχάρης Τουρούντζιας μαρτύρησε με τον Ρήγα στον Πύργο Νεμπόισα του Βελιγραδίου.

Και πόσοι άλλοι;

Έχουμε αναζητήσει τον ρόλο που θα μπορούσαν να παίξουν όλες οι παραπάνω προσωπικότητες στη προσπάθεια να αναζητήσει η Σιάτιστα την ταυτότητα της. Ταυτότητα που θα ορίσει την κατεύθυνση για την δημιουργία της εικόνας και του αφηγήματος, του μύθου που θα πλαθεί για να κάνει πιο περήφανους τους κατοίκους της πόλης μας αλλά και για να στηθεί γύρω από αυτόν όλη η διαφημιστική προβολή της.

Πιστεύω πως έχει γίνει αντιληπτό πλέον, ότι εποχή της προβολής μέσω της καταχώρισης σε εφημερίδες, μέσω της δημιουργίας απλά ενός σλόγκαν και λογότυπου, μέσω ενός διαφημιστικού σποτ έχει πλέον παρέλθει.

Η εξέλιξη στο κομμάτι της προβολής των πόλεων, των τόπων έχει φέρει νέα εργαλεία όπως το city brand, το city branding και το place marketing τα οποία είμαστε υποχρεωμένοι να διερευνήσουμε σχολαστικά για να δούμε τους δρόμους που μας ανοίγουν.

Για να μην παρεξηγηθώ. Δεν αναφέρομαι στους ιστορικούς μας, στους λαογράφους και στους ερευνητές που χάρης αυτούς εμείς μαθαίνουμε για το παρελθόν μας.
Άλλοι πρέπει να κάνουν αυτήν την αναζήτηση!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου