Κυριακή 16 Απριλίου 2017

Οι περδίκες και τα μηνύματα που γραφόταν πάνω σε αυτές


www.siatistanews.gr

Στα σημειώματα του Φιλίππου Ζυγούρη μαθαίνουμε για την διαδικασία με την οποία ετοιμαζόταν τα αυγά, τα οποία διακοσμούσαν με σχέδια ή μηνύματα, τα αυγά που και εμείς τα γνωρίζουμε με το όνομα "περδίκες".


Ποιοι ζωγράφιζαν τις περδίκες;
"Τα κορίτσια κάθονται στα σπίτια και μαζεύονται σε ένα σπίτι της γειτονιάς, για να αρχίσουν να γράφουν τις περδίκες,..."

"έχουν τα βράδια παρόμοιες συγκεντρώσεις των κοριτσιών σε ηλικία (γάμου)"

Πότε έβαφαν τις περδίκες;
"Όλες οι μέρες της Μεγάλης Βδομάδας ως τη Μεγάλη Πέφτη, που βάφουν τα αυγά και τις περδίκες,..." 

Για ποιους προοριζόταν οι περδίκες;
"...που θα διανείμουν στους φίλους και συγγενείς επισκέπτες το Πάσχα ή θα τις στείλουν πασχαλινό δώρο στους μνηστήρες τους, αν είναι αρραβωνιασμένες." 

Πως ετοιμαζόταν οι περδίκες;
"Τις περδίκες (τις) γράφουν με ειδικά κοντύλια, τα οποία βουτίζουν σε κηρί λυωμένο και τα επιθέτουν στιγμιαία σε φλόγα λάμπας πρωτόγονης ή λυχναριού." 

"...Με το κοντύλι αυτό γράφουν σε αυγό, ολίγο ζεστό..."

Το κλίμα μέσα στο οποίο ετοιμαζόταν οι περδίκες
"Μεγάλη ευχαρίστηση και χαρά απεικονίζεται στα πρόσωπα των κοριτσιών και γίνεται φανερή από τα τραγούδια που συνοδεύουν την εργασία αυτή, αλλά και άμιλλα ποιο να κάμει σχέδιο που να χρησιμεύσει ως υπόδειγμα στα άλλα." 

Ποιά ήταν τα σχέδια που ζωγράφιζαν ή τι έγραφαν πάνω στις περδίκες
"...(ζωγράφιζαν πάνω στο αυγό) πουλιά, σταυρούς, βυζαντινό αετό, φράσεις από θρησκευτικά τροπάρια..., "

Μέσα από τις περδίκες μπορούσαν να περαστούν με μυστικότητα μηνύματα με περιεχόμενο,
είτε ερωτικό:
"Χριστός ανέστη, μάτια μου, κι έλα να φιληθούμε, τώρα τα Πασχαλόιορτα να μην απεικαστούμε". 

είτε εθνικό:
"Απαραίτητη ήταν στην υπόδουλη εποχή η απεικόνιση της εθνικής μας σημαίας με τις λέξεις «καλή Ελευθεριά» και «στην Αγιά Σοφιά»".

Άλλες εποχές, άλλα ήθη, άλλα έθιμα...


ΠΗΓΕΣ
  1. "Ιστορικά σημειώματα περί Σιατίστης και λαογραφικά αυτής, Υπό Φιλίππου Αν. Ζυγούρη" (Επιμέλεια Θεοδώρα Ζωγράφου-Βώρου), 10. Το Πάσχα (σελ. 120).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου